reklama

Zázračná operácia pokračuje

JPP-Slovakia: Tím chirurgov sa po niekoľkých zbabraných pokusoch predchádzajúcich tímov, pri ktorých boli pacientovi postupne amputované ruky, potom nohy, oči, uši, vypláchnutý mozog a odstránené ďalšie životne dôležité orgány, pustil do unikátnej operácie: Generálna transplantácia všetkého, čo sa človeku dá i nedá transplantovať. Do operácie sa pustil aj napriek tomu, že nič nie je pripravené na 100% a niečo dokonca nie je pripravené vôbec. Ale ako povedal pacientovi a príbuzným šéf tímu: "My sme konečne našli odvahu operáciu takéhoto rozsahu vykonať, ale je na pacientovi a na vás, ako zvládne rekonvalescenciu a ako sa naučí s novými orgánmi existovať. A ako si zvykne na orgány, ktoré pochádzajú z iných než z ľudských zdrojov."

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Začal ďalší rok školskej reformy (ktorej už za posledných 20 rokov?). Táto začala naozaj v obrovskom rozsahu a nekompromisným tempom. Nemôžem sa zbaviť dojmu, že silno pripomína babrácky a nekompetentne pripravenú operáciu.

Na úvod reformy odkázal "šéf operačného tímu" učiteľom i rodičom: "My sme to vymysleli a odštartovali, ale výsledky sú vo vašich rukách." Už v prvom roku reformy chýbali základné pedagogické dokumenty, chýbali učebnice, učiteľom pribudlo kvantum práce, ktorej normy a kritéria boli viac ako nejasné. Zákony, vyhlášky, pokyny boli nekompletné, nejasné, protirečivé... Tento školský rok sa od predchádzajúceho líši iba tým, že už vieme (dozvedeli sme sa to zase z úst pána ministra), že učebnice, ktoré pre predchádzajúci rok ešte stále neboli dodané, by snáď už toho roku konečne mali byť, že chýba ešte asi 10% učebníc a že niektoré sa budú musieť prepracovať (kedy teda budú zrecenzované, hotové pre tlač, kto ich vytlačí a kedy sa dostanú do lavíc, ťažko povedať, keďže na všetko budú musieť prebehnúť výberové konania - hoci s tými naše ministerstvá majú iba zriedka problémy, určite sa nájde, alebo už dávno je známy, blízky dobrodinec, ktorý v tejto situácii nezištne podá pomocnú ruku... a za pár miliónov ochotne všetko napíše, zrecenzuje, vytlačí a rozvezie po školách). A vraj sa zatiaľ môžu používať aj tie staré učebnice... Načo je potom celý humbuk okolo reformy? Ako má učiteľ učiť nové postarom? Ako má robiť plány, keď nemá k dispozícii študijný materiál? A načo je v konečnom dôsledku celá takáto reforma? Zrejme jej pravým poslaním je znížiť nezamestnanosť tým, že sa dá práca autorom, recenzentom, vydavateľom, tlačiarom a distribútorom učebníc.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte pred pár rokmi patrilo naše školstvo k svetovej špičke. Aj dnes ešte čerpá z tejto tradície. Ale zrejme už nie dlho. "Modernizácia" nášho školstva po vzore iných zahraničných systémov, ktoré nám závideli školstvo postavené na Komenského odkazoch, je takou účinnou brzdou, že dnešnú svetovú spičku nedostihneme, ani keby sa nám rozbehla naproti. Zrejme však poslaním reformy je, aby sme vo veľkej rodine globalizujúcich sa krajín veľmi nevytŕčali. Na druhej strane je tu zrejmá snaha o dosiahnutie svetového prvenstva vo vedomostiach žiakov. Od maturantov sa už pri nástupe na VŠ pomaly vyžadujú vedomosti absolventov univerzity, od piatakov vedmosti bývalých absolventov ZDŠ a od prvákov vedomosti ich o pár rokov starších spolužiakov. Od novorodencov sa zrejme čoskoro bude vyžadovať ako podmienka narodenia znalosť minimálne jedného svetového jazyka.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Školy sa stali "fabrikami na tvorbu rozpočtu" a riaditelia manažérmi, ktorí nemajú šancu venovať sa riadeniu pedagogického procesu, pedagogického zboru, pisári nezmyselných štatistík, ktoré sú dobré akurát na to, že sa tým rujnujú slovenské lesy. Okrem toho sa školy stali vysunutými pracoviskami ďalších rezortov. Suplujú značnú časť kompetencií rezortu práce, sociálnych vecí a rodiny (vyplácajú časť sociálnych dávok, príspevky na stravu, príspevky na učebné pomôcky a pod. - pritom rodič, ktorý je v hmotnej núdzi je tam podchvíľou a vydať žiakom plošne potvrdenia o školskej dochádzke by bol ten najmenší problém), vyplácajú príspevok na dopravu (prečo sa tento príspevok neposkytuje priamo dopravcom?), administrujú poukazy na kultúrne vyžitie (prečo tieto prostriedky nedostávajú práve poskytovatelia kultúrneho vyžitia, ktorí pripravujú programy špeciálne pre školy a školskú mládež?), sprostredkovávajú "mliečny program" a majú najnovšie poskytovať aj ovocie v záujme zdravej výživy... Ak je toto naozaj trend, ktorý má naše školstvo obohatiť o skúsenosti, ktoré doposiaľ v jeho obsahu chýbali, potom je to nekompletné a nedomyslené, lebo niektoré rezorty v tom jasne absentujú. Rezort výstavby by mohol z fondov EÚ posunúť do škôl peniaze na údržbu a rekonštrukcie a do štátneho vzdelávacieho programu by mohla pribudnúť oblasť "Rekonštruujeme a udržiavame našu školu vlastnými silami" (určite by to bolo aj vo vláde priechodné, keby sa v rámci nástenkového tendra vypísala súťaž na ústredného dodávateľa stavebných materiálov), rezort obrany by mohol z rovnakých zdrojov posunúť do škôl prostriedky na zabezpečenie témy "Chránime šengenskú hranicu" - školy by navštevovali v týždenných turnusoch alebo v rámci škôl v prírode našu východnú čiaru a vytvárali by na nej živú reťaz...

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Absurdné? Hádam ani nie. Ak si však z deklarovaného rozpočtu školstva odrátate práve tieto finančné prostriedky, ostane vám čistá čiastka na priame výchovné a vzdelávacie pôsobenie, ktorá je skôr výsmechom ako prejavom uvedomenia si dôležitosti vzdelania pre budúcnosť krajiny.

Z celého toho mám dojem, akoby bolo školstvo pokusným pacientom. A postup operácie sa riadi jedinečným plánom:

1. stanoví sa rozsah
2. stanoví sa termín
3. určí sa tím
4. začne sa s generálnou transplantáciou bez ohľadu na to, či jednotlivé orgány treba transplantovať
5. začnú sa zháňať náhradné orgány
6. chýbajúce alebo nedostupné orgány sa zaplátajú nejakým orgánom z iného biolgického druhu
7. niekedy počas operácie sa spomenú hypotetické ciele operácie
8. vinníkov prípadných neúspechov nebude mať kto hľadať, lebo špička operačného tímu sa zavčasu nenápadne vyparí

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Šťastný a úspešný začiatok nového školského roka!

Martin Sereday

Martin Sereday

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Som alergik. Prudké reakcie u mňa vyvoláva hlúposť, lenivosť, naivnosť a pocity bohorovnej neomylnosti. Zoznam autorových rubrík:  NázorySúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu